Koola Anna. Koola Jenny?

100632-230
bild: Nelly

Denna klänning/tunika finns just nu på rea hos Nelly. 100% bomull. Ser fint ljust gråblå ut. Rosetten över brösten är verkligen pricken över i:et. Snygg. Vad tycker ni? Ska jag slå till?

Rånade

När jag kom till jobbet imorse fick jag reda på att min gamla arbetsplats ( som jag slutade på för 2 veckor sedan) blev rånade igår kväll. Så hemskt och obehagligt. Tänkte direkt på de som jobbade, mina vänner. Som tur var blev ingen fysiskt skadad. Men psykiskt är det nog kanske inte lika bra. Om ni läser det här, ska ni veta att jag tänker massor på er och hoppas att ni alla mår bra under omständigheterna. Kram på er. Saknar er och tycker om er massor.


Gårdagen

100632-250

Gårdagskväll var mycket kul och trevlig. Var på fest med mina nya arbetskollegor. Oj vad kul det var. Det måste göras om snart. Kvällen avslutades shakande på Palace. Nu är mina fötter helt slut.

Knallblå klänning, Vila
Leggings, Indiska
pumps, Nilson
Lackkuvertväska, second hand

(Yes det är sant, jag hade klänning på mig=) )

Fredag

100632-249
Då var det snart helg igen. Veckorna går så hemskt fort. Idag är det först jobb på schemat, sen middag med Johanna och Raz på VB. Ska bli gott och mysigt.



Dagens:
Midjekort trench med 3/4 ärmar, Ellos
T-shirt, HM
Oversize lackväska, La Redoute
Jeans, Sisters
Vita skor, Wedins.




Ha en superfredag! Kram

Köpa eller inte köpa?


Såg
denna sko hos Colorelle och var bara tvungen att kolla in den. Enkel och snygg sandal. Materialet är av mockaimitation. Alltså lite mattare känsla än blankt skinn. Tycker om kedjedetaljen. Fint. Får nog bli en sväng förbi Skopunkten i helgen.

Armbandsfrossa

100632-247
Bilder: Asos, Forever21, Rachel Leigh, Shopbop, eLuxury, Net-a-porter

Vårens hetaste accessoar enligt mig är armbanden. Förgyll din armled med armband, ett eller flera. Kombinera gärna olika färger och olika material.


It's not over not over ...

100632-251

Trenden med text på t-shirt har väl ingen gått miste om. Desto svårare har det varit att hitta en snygg i normal prisklass. Idag sprang jag på denna på HM. Turkos med mörkblått tryck. Snygg och helt prisvänlig. Me like.

Har du tips på snygga tee's med texttryck? Tar gärna emot.
Denna från topshop skulle jag gärna vilja ha. Någon som ha en till övers?

Onsdag

Update:
100632-250
Solen skinner o jag är ledig. =) Härligt. Ska snart bege mig till Linköping och träffa Kattis. Blir nog en sväng på stan och förhoppningsvis en glass på Bosses. Finns ingen godare glass.

(som vanligt, ångrar mig alltid efter jag klätt på mig. Blev t-shirts byte, sen var jag nöjd) 

Dagens:
Top med tryck, Cubus
Vit kofta, Carlings
Stuprörjeans, Sisters
Lackväska, La Redoute
Skor, Wedins






Ha en underbar dag!




Bloggdesignhjälp, del 2

Jag har fått lite frågor om hur man tar bort bloggrubriken och dess underrubrik upp vid headbilden. Självklart går det att ta bort dessa. För att ta bort dessa två rubriker går ni in på Design - Kodmallar. Där tar du bort dessa två kodrader:

<h1><a href="${BlogUrl}">${BlogTitle}</a></h1>
<h2>${BlogDescription}</h2>

Du måste gå in och ta bort dem på alla olika sidlägen:
Startsida
Arkivsida
Inläggsida
Kategorisida
Du pendlar mellan dessa i drop-down menyn. Glöm inte att spara när du ändrat en sida. Sen ska rubrikerna vara borta.

Hoppas det går bra.

HM nyheter

100632-247
 
bild: hm.se

Hm har fått in lite nyheter nu. Mycket tunikor, klänningar och enklare toppar. Här är mina favoriter.  Den gula toppen ovan ser riktigt fin ut. Tänk er den i sommar till en fin gyllenbrun solbränna. Den vita och oranga toppen ser inte helt fel ut heller. Enkla toppar kan man aldrig få för många av.

(Tyvärr kan jag inte länka nu, då det inte går att komma in på HM:s webbshop)

Äntligen är värmen tillbaka

Äntligen är värmen tillbaka. Får hoppas att det inte blir några fler bakslag nu. Nu är det vår och då vill jag ha värme. Har precis kommit in från en runda runt strömmen. Så skönt. Lagom slut i kroppen nu.

Nu är det snart dags för Ugly Betty.

Dagens köp

100632-246


Sprang på denna underbara klänning i lördags. Då plånkboken ekar tomt kunde den inte följa med hem. Idag kunde jag inte stå emot längre. Ja, så dålig karaktär har jag. Så idag blev den min. Nån gång måste jag vänja mig vid att ha klänning. Ska ge det ett ärligt försök nu. Men det tar emot lite, gillar inte alls mina lår i den. Ja ja, planerna är i alla fall att använda den i helgen. Vänjas var det.












Snygga metallic

100632-242

Jag är helt såld på metallic trenden. Denna parkas från Asos ser snyggt cool ut. Speciellt med uppvikta ärmar. Det enda negativa med den är luvan. Gillar inte alls luvor på jackor. Byt ut luvan mot en snygg krage och den vore klockren.

Hårband a la tvillingarna olsen

100632-243
bild: Instyle.com

Jag har länge varit sugen på ett hårband liknande det tvillingarna Olsen bär här. Då man inte hittar något att köpa får man ta o göra ett själv. Tar gärna emot tips på var man kan köpa snygga hårband liknande detta.  Nästa steg blir att fixa de där sotade ögonen. Snyggt.

(bjuder på en osminkad jag idag)

Avantgarden

Bild: Elle.com

Florals come to life on spring's. Helt gudomligt vackert. Jag vill va en blomma i vår. Låt dig inspireras av dessa härliga blomstrande kreationer.

Hemmagjort armband

100632-239
Här är halsbandet/armbandet jag pratade om igår. Halsbandet fyndades på loppisen, men är numera ett armband. (tog bort hälften av länkarna) Vad tycks? Älskar knäppningen, snygg detalj. Känner på mig att jag kommer använda det  flitigt i vår och sommar. Har redan blivit en favorit.

Loppisfynd

100632-237
Det blev en sväng till centrumloppisen idag. Höll på att blås bort på vägen dit. Men fram kom jag och fynd gjorde jag. Fyndade dessa peptoe och ett halsband som ska göras om till ett armband. Riktigt nöjd.

Utmaning: Mina drömväskor

100632-234


Lottisin visade upp sina top 5 drömväskor. Jag hänger på och här är mina top 5. För tillfället. Finns så mycket fina väskor , jag kan inte få nog av dem. Tyvärr är inte dessa väskor på långa vägar i min prisklass. Men som sagt det är drömväskor och drömma kan man alltid. Vilka är dina drömväskor?


Tee's for me 2

100632-233


Topshop har fått in många riktigt snygga tee's. Jag vill självklart ha dem alla. Inte kunde ni tro nåt annat ; ) Topshop, kom till mig nu.

Dagens Asos

100632-231

Jag är verkligen ingen klänning-människa. Det är verkligen jättefint med klänningar, men jag känner mig inte bekväm i det. Måste ta och vänja mig. Det finns ju så mycket fina klänningar och det lär ju komma ännu fler till sommaren. =)
Denna från Asos ser vardagsenkel och väldigt skön ut. Jag diggar de broderade delarna, överdelen och volangen. Klänningen blir din för 372.63.

Ugly Betty

Äntligen är Ugly Bety tillbaka. Så skön hon är. Helt klockren. Men vilket slut. Hmmm...undra hur detta ska gå. Spännande.

Nu: bok + säng
IMORGON: jobb hela dagen.

Inspireras: Streetstyle all over world

100632-232

När inspirationen brister eller för att få nya idéer och tankar om hur man kan kombinera olika kläder, stilar och nya ha-begär efter plagg är streetstyle en bra källa. Vid det här laget finns det bra steetstylebloggar över hela världen. Själv älskar jag att kolla hur andra klär sig. Tänkte lista några av de jag tycker är bra:


Dagens köp

100632-229

Jag kunde inte låta bli. Klickade precis hem
denna svarta lackväska från La Redoute. Så snygg. Jag är en sucker för väskor. Man kan helt enkelt inte få för många väskor. En sån bra och snygg accessoar. Eller vad säger ni?

Strömmen runt

Kom precis hem från en underbar rask promenad runt strömmen. Var riktigt skönt. Vädret går ju inte att klaga på direkt och så är det så vackert runt strömmen. Alla blommor, vattnet som strömmar, solen som tränger fram mellan träden. Ångrar att jag inte tog med kameran.

NU: Mat  och diskning
SEN: TV - Outsiders: Living without skin

Måndag

100632-228

Ny vecka, ny arbetsplats. Nu är det dags att bege sig till jobbet. Ska bli intressant att se vad den nya arbetsplatsen har att erbjuda. Ha en bra dag allihopa.

Jeans från Sisters
Kort kavaj/trench från Ellos
Svarta ballerina med strass från Wedins
Top, Minns ej

Härliga sol

image227

Vilket härligt väder. Idag skulle jag gärna dragit på mig denna snygga klänning på från Asos och bara njuta av det fina vädret. Men får nöja mig med att njuta av det fina vädret utan den.

Nu ska jag ut i solen.
Ha en bra dag allihopa.







ps. Förlåt den dåliga uppdateringen. Varit lite mycket nu några dagar.





Freja

100632-226
Freja ser riktigt sommarfräsch och snygg ut på denna bild. Hon har verkligen fått till sjalen/hårbandet runt huvudet, mycket snyggt. Älskar även att hon bara har ett örhänge. Så här vill jag se ut i sommar.

Perfekta strandskor

100632-215
Perfekta skor för stranden. Dessa ballerina är tillverkade i plast och kommer från brallianska Melissa. Det är designbröderna Fernando och Humberto Campana som skapat dessa vackra och annolunda plastballerinorna. Plastmateriallet gör att skorna skulle passa perfekt för stranden -sand och vatten. Men frågan är hur mjuka o sköna de är. De blir dina för runt 400kr.




Hur vill/kommer du gå klädd i sommar?

100632-223
Visningsbilder från Vouge

Hur vill/kommer du gå klädd i sommar? Jag utmanar er att visa 3 sommaroutfits som ni kommer använda och/ vill satsa på i sommar. Visningsbilder, kollage, textform, egen outfit, visa hur du vill helt enkelt. (klicka för större bild)

Själv vill jag gå klädd så här i sommar. Nu gäller det att uppdatera garderoben.

Beige, vitt, romantiskt
Inspirerad av Luca Luca's vår/sommar visning.
* vitt spetslinne,  Forever 21   * beige kort kavajtrench, med volangdetalj nertill bak. Perfekt för sommaren.   * Shorts med uppvikt kant, ET VOUS.   * Chloé Bay leather bag, Net-a-porter


Metallic, rockchic

* enkelt linne med motorcykeltryck, Asos   * silverballerina, lika fina i verkligheten, Asos   * massor armband, Asos   * Blå jeans, Miss Sixty   * Botkier, medium Bianca i silver   * helt underbar skinnjacka från S.W.O.R.D


Pretty in color

* chockrosa top, HM   * fjärilsmönstrad väska i bowlingmodell, Asos   * svarta blanka shorts, Gina Tricot   * oranga solglasögon, HM


 


Cool chic


Coolt street chic. Skinnjacka, franssjal, guldväska, klänning och små leopardpumps. Diggar kombinationen. Undra om det fanns massor fynd på loppisen. Resväskan ser ju helt klart ut som en hit. Längtar till sommaren, då uteloppisen kommer igång här.















bild: Elle


Top 5 - April

100632-222
bilder från: Zoovillage, Brownsfashion, Blush, Shopintuition


Bättre sent än inte alls. Som vanligt tänkte jag toppa mina vill ha för kommande månad (nuvarande). Det finns så mycket fint just nu.

  • Jeans, dessa från Replay, WV497D, ser riktigt fina ut. Gillar dragkedje-detaljen på bakfickorna.
  • Väskor kan man inte få för många av. Så är det. Denna oranga från HM vill jag ha. NU!
  • Armband, armband, armband. I mängder. I vår vill jag dekorera armvristen med massor fina armband.
  • Kärlek. Helt underbara skor från Marc Jacob - dessa och dessa och dessa
  • Efter vinterns kyla och påfrestningar kan mina naglar och nagelband behöva lite vård. Essie's Cuticle pen mjukgör och återfuktar nagelbanden och Crystal file förebygger att dina naglar skivar sig. Låter perfekt.

Vår???

100632-221
Fy, hemska väder. Fick en smärre chock nu när jag gick upp och kollade ut. Vart har det fina vädret tagit vägen, eller rättare sagt våren.

Idag är det jobb som gäller hela dagen.



Ha en bra dag allihop.
Kram

Bloggdesign

Det är många som frågar hur man ändrar headbild och gör bloggen mer personlig när det gäller utseendet på bloggen. Här nedan kommer en liten beskrivning över det som jag mest får frågor om. Hoppas det är till någon hjälp. Är det något annat ni önskar ha hjälp med så är det bara att säga till, så ska jag se om jag kan hjälpa.

För att ändra i designen går du in under fliken design - stilmall.

Headbild

För att byta och sätta in en egen headbild ändrar du under #header. Här bestäms allt som har med headbilden, bilden längst upp på bloggen. Vill du byta bild sker det efter background: url(url-adressen) no repeat; För att bilden ska passa bra gäller det att du sparat den i rätt storlek när du skapat den i exempelvis Photoshop. För att se hur bred den max kan vara ser du under #wrapper, width/bredd anger där hur bred själv "bloggenpappret" är. Säg att du skapar en bild som är 200px hög, krävs det att du sätter höjden under #header till samma. Annars kommer inte hela bilden med. 

För att få in bilden krävs det att du först har lagt upp den på din blogg. När du gjort det högerklickar du på bilden, väljer egenskaper och kopierar bildadressen där. Det är urladressen du ska ange mellan parenteserna. Glöm inte att ta bort _tumbs om det står i adressen. 

Så här ser det exempelvis ut under #header hos mig.
#header {
background: url(
https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/100632/images/2007/head_copy_1168968499_13840034.jpg) no-repeat;
margin:0px;
height: 150px;
background-align: center;
}

Bakgrund

Bloggens bakgrund ändrar du under body {
Är inte bilden tillräckligt stor så den täcker hela bakgrunden kan du välja att inte skriva in no-repeat efter url-adressen. Bilder upprepar sig då, så den täcker hela fönstret. Vid upprepning kan det dock bli kanter mellan bilderna, ett tips är då att välja en bakgrund som passar sig för upprepning, där det inte syns att bakgrunden består av flera likadana bilder.

För att få upp bilden se beskrivning under headbild

Min body
body {
position: center;
background-image: url(http://gustafssonjenny.webblogg.se/images/bakgrund_1154793354.jpg)
}

Textsnitt, rubriker, färger m.m

De olika textformaten, färgerna och storlekarna ändras på olika ställen, beroende på vad det är för textformat som ska ändras.
Lite övergripande:
För att ändra färg skrivs color: Färgkoden;  Här finns det schema/koder över säkra webbfärger .
textstorlek, font-size: XXpx; (XX bytts ut mot storleken, vanlig textstorlek är 12)
teckensnitt, font-family: "teckensnittet"; några av de vanligaste är
"Times New Roman", Times, serif;
 Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
Georgia, "Times New Roman", Times, serif;

Nu till var du ändrar vad.
h1 är rubriken som är uppe vid headbilden
h2 är headbildens underrubrik
h3 är rubriken för blogginläggen

a, är länkar
a:hover, är så länkarna ser ut när du för musen över länken.

blogginläggens text ändras under #content.

Vill du ändra utseendet på raden där det står när inlägget publicerades, kommentarfunktionen m.m görs det under /** Post's by text **/
entrymeta , .entrymeta a och .entrymeta a:hover är raden under blogginläggen som visar när inlägget gjordes, kommentarer m.m samt raden under varje kommentar, som här visar tid för kommentar och ev, url från den som skrev kommentaren.

Klicka in dig så du ser dina bloggkommentarer.
.commentheader är raden där det står vem det är som postat kommentaren 
.commenttext är kommentartexten


Jag hoppas detta är till lite hjälp.

Spring flower

100632-220
Bilder: Shopbop, Asos, Topshop

Jag fortsätter på det blommiga. Så här till våren och sommaren känns det väldigt rätt med blommiga plagg. Själv är jag ute efter en blommig väska och klänning alternaivt topp/tunika. Denna blommiga väska från Asos är en stark kandidat, men tror jag hellre vill ha en mindre. Har ni tips? Vad tycker ni om blommiga plagg?

Blommigt

100632-217
Det blev en sväng förbi stan under min promenad idag. På Indiska hittade jag dessa två blommiga fodral/portmonnä och kunde självklart inte motstå. Nu ska det bli bättre ordning i väskan. Perfekt.  Den lilla portmonnän ska nämligen användas som förvaring för alla små ting i väskan, såsom huvudvärkstabletter, hårnålar, nagelfil.

Långfredag

image216
Sicket fint påskväder. Ska ta en sväng o njuta av vädret nu. Hoppas det inte är för kallt. 



* Kort
dubbelknäppt kavaj med 3/4 ärmar, Ellos
* Blommig sjal, Indiska
* Grå topp, HM
* Röd kuvertväska, second hand
* Svarta byxor, HM
* Svarta ballerina, Wedins




Ha en bra Långfredag!






Update: Var inte alls så skönt och härligt ute som det ser ut. Blev en svart skepparkavaj istället för den korta från Ellos.


Efterlyses

100632-214

Är det någon av er som sett denna HM väska i butik?

Glad Påsk

100632-213


Hoppas ni alla får en riktigt bra och skön påsk med många ägg. Själv skulle jag inte säga nej till ett stort påskägg med dessa underbara gula ting i. Gult är fint. 


Kate Moss för Topshop

100632-212

Nu finns den att se på Topshops hemsida. Det jag pratar om är självklart
Kate Moss kollektion för Topshop. Hon har fått agera både designer, modell och musa. Måste säga att kollektionen verkligen speglar Kates egna stil. Rock blandat med bohemiskt och typiskt kvinnliga plagg. "Mixing rock n roll chic with bohemian charm". Själv gillar jag denna kombination mycket. Lite av varje, perfekt match.

Bilder: Topshop

Look of the week

100632-209
Behöver jag säga nåt. Helt klockrent. Vill ha allt, från topp till tå. 

 
bild: Instyle.com

Det är frisyren som gör det

100632-210

Tjejen på bilden ser helt grym ut, men allt hänger på håret. Håret ger en helt annan attityd.

Har länge tyckt det varit snyggt med afrokrull. Kan förstå att det kanske inte är så kul att ha sånt hår. Men det är snyggt och ser så coolt ut.

Ska nog ta och fluffa till mitt hår i helgen.









Love life

image211

Okej, jag är ingen rosafantast. Men denna Love Life t-shirt skulle gärna dra på mig. Skulle till och med vilja matcha den med knallrosa naglar. Det ni.

ps. Varför kan inte Topshop börja skicka till Sverige.


Sommarens vita

100632-206

Sommartoppar så söta. Okej, jag har lovat mig själv mer färg i garderoben. Men hur fint är det inte med vita sommartopppar och brunbrända armar. Så somrigt. 

Gina shopping

100632-205
Var och lämnade tillbaka den gröna klänningen i veckan. Kom fram till att den inte satt bra. Tråkigt när den var så fin.  Men hittade massor annat fint istället. Så jag är inte så ledsen längre. Köpte denna satinblus och top istället. Älskar blusens detaljer. Känns riktigt somrig. Toppens mönster och färg föll mig helt i smaken. Har ju lovat mig själv att införa mer färg i min garderob.